Kunnat kirivät sairauspoissaoloissa – ero yksityiseen sektoriin maksaa yhä miljoonia

Työterveyslaitoksen mukaan kuntasektorin sairauspoissaolot ovat laskeneet ennätysalhaiselle tasolle. Silti kunnat menettävät poissaoloihin miljoonia euroja ja merkittävän määrän työpanosta – selvästi enemmän kuin yksityisellä sektorilla. Kunta10-tutkimuksen mukaan kuntien työntekijöillä oli vuonna 2024 sairauspoissaoloja keskimäärin 16,3 päivää. Luku on matalin koko 2000-luvulla. Kehitystä on vauhdittanut sote-uudistus, joka on poistanut sosiaali- ja terveysalan …